Sunday, September 25, 2016

KESAN PENIGGALAN PORTUGIS

Kesan penaklukan Portugis ke atas Melaka dapat dilihat dari tiga aspek iaitu segi politik,ekonomi dan sosial.


  • POLITIK
Penubuhan Kota A FAMOSA membawa maksud " YANG MASHYUR" ini adalah sebahagian langkah portugis untuk mengukuhkan tempatnya di Melaka. Selain itu, Portugis juga menjalinkan hubungan persahabatan dengan Pegu,Jawa,Hindu,Cina,Siam dan Sumatera sebagai cara memeulihkan hubungan perdaganganyang terjejas akibat perang PORTUGIS-MELAKA.
  • EKONOMI
Portugis telah melaksanakan dasar monopoliterhadap aktiviti perdagangan terutama di perairan selat Melaka.Kapal-kapal yang lalu di selat Melaka dikehendaki untuk singgah ke Melaka dan para perdagang terpaksa membayar cukai kerana memasuki Melaka.

  • SOSIAL
Lahir masyarakat baru akibat perkahwinan campur  antara melayu dan portugis di kenali sebagai masyarakat Serani. Hal ini juga boleh dilihat dari segi penyebaran agama kristian, Pihak portugis berusaha untuk menyebarkan ajaran agamakristian di Melaka tetapi tidak seperti apa yang mereka harapkan.Hal ini keran masyarakat Melayu tidak berminatdan masih berpegang teguh pada ajaran agama Islam yang terlebih dahulu disebarkan oleh pedagang-pedagang Arab.

No comments:

Post a Comment